Ting du bør ordne før skolestart

Mye skal gjøres før skoleåret kommer i gang. Her er huskelisten.

Her finner du info om skolestart

Info for deg som er ny på Bodin

• Du som skal begynne på vg1:

Når du er lagt inn som elev i vårt skolesystem, vil du få en SMS med informasjon om brukernavn til våre tjenester. Du må aktivere kontoen med å sette nytt passord på https://sb.nfk.no . Skriv inn epostadressen du fikk på SMS i feltet "e-post eller brukernavn" og følg instruksjonen på skjermen. Ta vare på brukernavnet og passordet, du kommer til å ha bruk for det ofte når du er elev hos oss. Passord må bestå av minst 10 tegn, inneholde tall, store og små bokstaver. Hvis du ikke oppga telefonnummer da du søkte skoleplass, eller har endret telefonnummer må du ta kontakt med oss, slik at vi får registrert rett telefonnummer.

• Foresatte til vg1-elever må signere Avtale for elevPC- og læremiddelordning. Nordland fylkeskommune vil sende ut informasjonsbrev om PC-ordning, gratis læremiddelordning og portalen for elektronisk signering og betaling i slutten av juli. Før skolestart vil vi sende ut SMS med brukernavn som skal benyttes i forbindelse med signering av kontrakt Les mer om pc-ordningen og avtalen her
  • Du som skal begynne på Idrettsfag Vg1: Fyll ut skjema for valg av bredde- eller toppidrett og valg av fordypningsidrett. Trykk her for å komme til skjemaet . Skjemaet åpner 8. juli. Frist: 4. august 2023.

• Søk om skoleskyss hvis du bor mer enn 4 km fra skolen. Du må søke på nytt hvert år. For at busskortet skal være klart til skolestart må du ha søkt før 11. august.
    Når du søker må du oppgi klasse, du som er ny på Bodin velger en av følgende klasser:
    Elektro og datateknologi: 1ELA
    Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign: 1FBA
    Idrettsfag: ID1A
    Informasjonsteknologi og medieproduksjon: 1IMA
    Kunst, design og arkitektur: 1KDA
    Medier og kommunikasjon: 1MEA
    Studiespesialiserende: 1STA
    Forskerlinja: 1STF
    Teknologi- og industrifag: 1TPA
    Påbygging: 3PBA
    Bytt ut ettallet med et totall hvis du skal begynne på vg2, og bytt til et tretall hvis du skal begynne på vg3

• Søk om utstyrsstipend. Du søker på lånekassens hjemmeside ved å gå inn på «Dine sider» og logge inn med MinID. Underveis i søknadsprosessen vil du få spørsmål om ditt personnummer. Hvis du er under 18 år må en foresatt logge på hos lånekassen og signere søknaden etter at du har sendt den inn.
    Hvis du søker før skolestart blir søknaden liggende klar slik at skolen kan godkjenne den når du har møtt på første skoledag.

• Nordland fylkeskommune oppfordrer alle elever til å opprette digital postkasse. Dette kan gjøres ved å oppdatere kontaktinformasjon i Altinn eller ved å bruke "Digipost" eller "e-Boks". Her kan du lese mer om digitale postkasser. Hvis du har en digital postkasse vil enkelte brev fra skolen bli sendt digitalt, for eksempel svar på søknader, vedtak som er gjort ved skolen din eller svar på eventuelle klager. Vi gjør oppmerksom på at svar om skoleplass skjer på vanlig måte, ved at elevene får svar på mobil gjennom SMS.

• Kjøp deg et vanlig hengelås. Ta det med første skoledag. Hengelåset skal brukes på bokskapet som du kommer til å få tildelt.

• Lik oss gjerne på Facebook og Instagram