Håkon Hassel i ST3E vant årets biologiolympiade!

Helge Kristoffersen Fredag 1. april vant Håkon finalerunden i årets biologolympiade. Nå skal han til den internasjonale finalen i Yerevan, Armenia.

1102 elever deltok i konkurransen og de 17 beste fikk delta på en ukes fagsamling på Universitetet i Oslo i forkant av finalen. Årets finale gikk av stabelen på slutten av fagsamlinga, fredag 1. april.

Det var fulle dager hele uka på universitetet, med mange ulike forelesere hver dag. Blant de mange interessante emnene trekker Håkon fram fylogeni, som handler om det evolusjonære slektskapet mellom artene, og genetikk. Det mest interessante var forelesningen med en av verdens fremste adferdsbiologer, Tore Slagsvold, som har hatt fokus på fugler i sin forskning. Det ble også tid til sosiale aktiviteter, blant annet felles pizza-kveld med finalistene i fysikkolympiaden og norsk astrofysikkolympiade.

Biologiolympiaden arrangeres av Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Oslo, og er en kunnskapskonkurranse for elever ved videregående skoler i Norge. Målet er å skape interesse for biologifaget og vise mulighetene som finnes i dette fagfeltet.

Årets vinner?
Håkon Hassel fra Bodin!

​Med en grunnleggende realfagsinteresse valgte Håkon biologi som programfag på vg2. I løpet av dette året ble han enda mer interessert, og fortsatte med biologi også på vg3. Han planlegger å studere videre innenfor feltet, men først skal han jobbe et år. På sikt vil han gjerne jobbe med levende dyr, og ikke bare kikke på småtterier i mikroskop. Den langsiktige planen ligger kanskje i retning av marinbiologi, og et mulig mål for framtida er å svømme med haier.

De fire beste i biologiolympiaden får mulighet til å representere Norge i den internasjonale biologiolympiaden. I år arrangeres denne i Yerevan, Armenia 10. juli. Mer om den internasjonale finalen