Kunnskapsminister på skolebesøk

I dag har vi hatt besøk av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, statssekretær Anja Johansen, fylkesdirektør for utdanning og kompetanse hos Nordland fylkeskommune Nina Ellingsen Høiskar, og Ida Gudding Johnsen politisk nestleder i Nordland Venstre.

Fem elever fra vg2 maritime fag fortalte om deres erfaringer med å være elev på yrkesfaglig utdanning. Engasjerte gutter som snakket om viktigheten av motiverende yrkesfaglige linjer, og om hvor viktig en praktisk utdanning er for dem, både for motivasjon og trivsel. De fikk også diskutert læreplass og yrkespraksis med gjestene.

Elever fra vg2 maritim

Forskerlinja var representert med fem elever fra vg3. Elevene fortalte om hvor motiverende det er å gå i samme klasse med andre som deler samme driven for realfag. De trakk også fram faget «Teknologi og forskningslære» som de opplever gjør dem mer studieforberedt. Elevene hadde en god diskusjon med gjestene om større frihet i fagvalg allerede på ungdomsskolen.

Elever fra forskerlinja

Til slutt fortalte rektor Geir og assisterende rektor Sigrun om Nærværsteam og det strukturerte overgangsarbeidet vi gjør her på Bodin VGS. Fra 2013 har Bodin redusert frafallsprosenten til under 2%.

Vi er meget stolte over elevene våre som kom med viktige refleksjoner og gode innspill.