OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Totrinnsverifisering for elever

Illustrasjon av pc og passord - Klikk for stort bilde

Når du er elev eller student i NFK har du en skolekonto i Microsoft 365. For å logge inn, både i programmene på PC-en, nettleser eller app på telefonen må du aktivere totrinnsverifisering. 

Hva er totrinnsverifisering?

Totrinnsverifisering innebærer at du må verifisere, altså bekrefte, at det er deg ved at du må logge inn med to trinn:

  1. Noe du vet (ditt passord)
  2. Noe du får (en kode i SMS eller i app).

Et eksempel mange kjenner er BankID og MinID. Totrinnsverifiseringer er altså en enkel, men trygg metode for å beskytte dine digitale kontoer. Den legger til en ekstra sikkerhetssjekk i påloggingsprosessen slik at det blir vanskeligere for andre å hacke dine kontoer, selv om de skulle få tak i passordet ditt. 

Vi anbefaler deg å aktivere totrinnsverifisering på andre private kontoer som Snapchat, TikTok og e-post. Følg denne lenken for hjelp til å aktivere for andre kontoer.

Kom i gang

Fordelen med å bruke mfa og app er at du slipper å skrive inn passord. Har du en telefon uten apper kan du velge å få kode på sms. 

Det er ulike måter å aktivere totrinnsverifiseringen, men den enkleste måten er å gå til: https://aka.ms/MFAsetup.

Når løsningen aktiveres må du ha SMS som metode og du bør sette opp appen i tillegg.

Her finner du mer informasjon og veiledning:

Informasjon totrinnsverifisering (PDF, 87 kB)

Veiledning totrinnsverifisering (PDF, 673 kB)

Hvis du har byttet eller mistet telefon, har glemt å oppgi telefonnummer eller har mistet tilgang til appen skriv til IT-support på Brukerstøtte eller IT eller digitalpedagog Anja, så hjelper de deg med å ordne det.