Erstatningskrav

Har du fått faktura fra biblioteket? Slik rydder du opp!

Fakturaer går sjelden vekk av seg selv, men du har mange muligheter for å rydde opp:

Du kan fortsatt levere inn. Hvis du leverer inn det du har lånt innen innen rimelig tid, frafaller vi kravet. Hvis du har grunn til å tro at du har byttet bøker med noen i klassen, så hold kontakt med personen(e) det gjelder til saken er i orden.

Kjøpe et erstatningseksemplar. Hvis du har mistet eller ødelagt boka, og den koster mindre enn 500 kroner, vil det lønne seg for deg å kjøpe et erstatningseksemplar og levere inn. (Vi kan da finne på å kreve en kvittering på at den er kjøpt.) De fleste bokhandlere kan bestille inn ting de ikke har på lager – det tar gjerne ei stund, så det er lurt å ta kontakt med biblioteket slik at saken ikke blir sendt til inkasso imens. Vi har gode erfaringer med følgende bokhandlere:

Leselysthuset på Rognan, tlf 75 69 16 66

Haugen bok, www.haugenbok.no

Betale faktura. Hvis du ikke betaler innen fristen vil du motta purring på faktura. Hvis du ikke reagerer på purringen blir saken oversendt til inkassobyrå, og da øker beløpet. Inkassobyråer har sine egne gebyrer som skolen ikke har myndighet til å frafalle.

Finner du materialet etter at faktura er betalt, har du ikke rett til å få tilbake pengene, men du kan beholde materialet.