Startsamtale for elever på vg1

Helge Kristoffersen

Første skoledag er 15.august. Det er ikke noe felles oppmøtetidspunkt første skoledag fordi hver enkelt elev og foresatt blir innkalt til et eget møte med kontaktlærer.

Her får man muligheten til å hilse på hverandre, og utveksle relevant informasjon. Innkalling til samtalen blir sendt ut på sms mandag 12. august. Startsamtalen er det eneste som skjer for elever på vg1 første skoledag.

Bodin videregående skole har over flere år jobbet systematisk for at elevene skal trives på skolen og fullføre og bestå fagene. Det er også sterkt fokus på å systematisere innsatsen for elever som er i fare for å slutte på skolen.

Hvis eleven har behov for tilrettelegginger, skal også nødvendig dokumentasjon gis til kontaktlærer denne dagen. Kontaktlærer vil legge denne informasjonen i elevens digitale opplæringsmappe. Her er spørsmålene som er utgangspunkt for samtalen: Startsamtale IKO 2024 (PDF, 124 kB)

Før samtalen:

Diskuter hjemme om det er noe du vil at kontaktlærer eller faglærer bør vite om deg? Her er aktuelle tema:

·       Har du behov for noen former for tilrettelegging?  Ta med dokumentasjon fra sakkyndig instans.

·       Hvordan var fraværet ditt på ungdomsskolen

·       Er det andre forhold som skolen bør vite om?

Oppmøte

Skolens hovedinngang er fra parkeringsplassen som vender mot øst. Se bilde på baksiden av heftet. Orienter dere om hvor skolens hovedinngang er, og møt opp i god tid. Denne dagen parkerer dere gratis, men vi anbefaler å beregne god tid for å finne ledig parkeringsplass. I døra møter dere ansatte som hjelper dere å finne frem.

Under samtalen:

Til stede blir dere og kontaktlærer. Det er en tidsramme på 20 minutter, og kontaktlærer skal gjennomføre samtale med alle sine elever. Følg derfor med tiden. Avtal eventuelt et nytt møte med kontaktlærer ved behov.

Etter samtalen:

Skolens elevtjeneste vil være synlig, og rådgivere er tilgjengelige hvis dere trenger informasjon eller rådgivning. Bruk også anledningen til å gjøre dere kjent på skolens område.

Velkommen til startsamtale!