Ordliste for nye elever

Elevbevis: Vi har elevbevis i appen PocketID. Last ned appen, ta bilde av deg selv og bruk den som lånekort på biblioteket og elevbevis på bussen. Bildene blir gjennomgått og de som er useriøse vil bli avvist.

Feide: Du får feide brukernavn og passord i forkant av skolestart. Dette bruker du på nesten alle digitale tjenester du får tilgang til som elev på Bodin. Elever som kommer fra andre videregående skoler i Nordland kan fortsette å bruke det de har fått på sin gamle skole. Her kan du endre passord.

Fellesfag: Obligatoriske fag som er felles for alle utdanningsprogram, for eksempel norsk og engelsk.

Papercut: Skriverløsning. . Du må være pålogget trådløsnettet med feide for å få skrive ut. Logg deretter inn med feide på skriveren for å hente utskriften. Elevskriver står på biblioteket. Hvis du ikke får skrevet ut fra pcen din, gå til denne siden for å fikse driveren. Hjelpmeg - Elevprint (sharepoint.com)

Fraværsgrensa: Du kan ha maks 10 % fravær i et fag hvis du skal få karakter. Noe dokumentert fravær godkjennes utover 10 %. Her kan du lese mer om fravær og fraværsgrensa.

Visma Inschool (VIS): Skoleadministrativt system. Her finner du oversikt over hvilke opplysninger skolen har registrert på deg, fravær og karakterer. Foreldre har tilgang til Visma Inschool fram til eleven er 18 år. Elever logger inn med Feide.  Det finnes også en app til telefon og nettbrett. Foresatte logger inn med ID-porten.

Itslearning: Faglig kommunikasjonssystem. Her gir lærere beskjeder, du finner faglige ressurser, leverer oppgaver og prøver. Det finnes også en app til telefon og nettbrett. Logg inn med Feide.

PocketID: App som brukes som elevbevis. Se Elevbevis øverst i artikkelen.

Programfag til valg: I studieforberedende utdanningsprogram er det mulig å velge mellom ulike programfag.

Programfag: Fag som er spesielle for de ulike utdanningsprogram og programområdene.

Programområde: Retninger innenfor de ulike utdanningsprogrammene kalles programområder.

Skoleportalen: Tilgang til flere verktøy og tjenester. Skylagring (Onedrive) med 1 GB lagringsplass, webversjon av officepakken, deling av dokumenter og samskriving. Logg inn med Feide.

Office.com: Logg inn her med feidebrukeren din for å få tilgang til programmer som Forms, Sharepoint, Sway og To do

Utdanningsprogram: Tidligere kalt studieretning eller linje. Studiespesialiserende, elektro og datateknologi og teknologi- og industrifag er eksempler på utdanningsprogrammer.

Yrkesfaglig fordypning: Et fag som finnes på alle yrkesfaglige utdanningsprogrammer, men som har sin egen vri hos hvert enkelt av dem. Læreplanen i yrkesfaglig fordypning lages lokalt og skal gi elevene mulighet til å prøve ut ett eller flere aktuelle lærefag. Dette kan foregå på egen skole, en annen skole eller i en bedrift.