Herleik Kristiansen - "Fugl, dyr, fisk"

Linoleumssnitt trykket på tekstil i sort/hvitt.

UtsnittHerleik Kristiansen, som er født i Nesna 1947, er et unikt kunstnertalent. Han er utviklingshemmet, og hans talent ble oppdaget da han var i 20-årene. I tenårene ble han sendt til Trastad Gård utenfor Harstad, som da het Nord-Norges åndssvakehjem, med diagnosen "ikke opplæringsdyktig".

På Trastad møtte han sin lærerinne, ildsjelen Sigvor Riksheim, som sto for opplæring innen "fri forming" for de utviklingshemmete. For sitt arbeid fikk hun kongens fortjenestemedalje. Hennes motto var: "Gi oss lov og vi kan".  Gjennom fri forming får mennesker uttrykke seg, og synliggjøre sine iboende muligheter. Det gav resultater, og slik begynte Herleik sin kunstnerkarriere.

Gjennom linoleumssnitt oppnådde Herleik Kristiansen anerkjennelse som kunstner. I dag er han godt etablert, med medlemskap i NNBK (Nord-Norske bildende kunstnere) og NBK (Norske bildende kunstnere), og han er innkjøpt av bl.a. Norsk kulturråd og Riksgalleriet.

Mange av Herleiks arbeider er presentert i Trastad samlinger, som er en offentlig stiftelse. Denne samlingen er verdens største samling av kunst- og formingsgjenstander laget av psykisk utviklingshemmede. Den er et resultat av den praktiske siden av Norges første grunnskoleopplæring for utviklingshemmede.

Herleik Kristiansen bor og arbeider fortsatt på Trastad. Nå arbeider han mest med keramikk.

Om kunstverket:
Motivet viser et mylder av dyr som er vevet sammen i et imponerende samspill av flater, linjer og figurer. Det kan virke som dette er nøye skissert og gjennomtenkt på forhånd. Men Herleik starter bare ned i et hjørne, og skjærer i vei til flaten er fylt. Det kan virke som han ikke ønsker tomme flater, og fyller dem med mønstre og små innfall.

Vårt trykk er ikke merket med noen tittel, men vi har funnet samme motiv på nettsiden digitaltmuseum.no, der Universitetet i Tromsø oppgir tittelen Fugl, dyr, fisk.

Trykket henger på skolens personalrom. Det ble kjøpt inn til skolen i forbindelse med ei utstilling på Saltstraumen galleri i 1993, der arbeider av Herleik Kristiansen og Torstein Nilsen ble stilt ut. Anne-Marie Johnsen og Marit Hernes stod for innkjøpet. Les om utstillingen i Nordlands Framtid på Nasjonalbibliotekets nettsider.

Tekst: Anne-Marie Johnsen 2010, to siste avsnitt Magnhild Johansen 2021.

Klikk for stort bilde