Oddvar Løkse - "Stammers møte" og "Reisefølge"

Stammers møte, utsnittPå Bodin finnes to kunstverk av Oddvar Løkse.

Om kunstverkene:
Stammers møte, 1983, i kullstift og akryl. Mål: 650x240 cm. Finnes i gata rett overfor biblioteket, og er et av de mest ikoniske kunstverkene på Bodin. Det ble malt rett på veggen da skolen var nybygd. Dette var Løkses første store utsmykkingsoppdrag. På kunstnerens nettside finnes det en billedserie som viser hvordan arbeidet med Stammers møte foregikk.

Dette skrev kunstneren selv om Stammers møte i 1984:
Tittelen på et arbeid er en liten nøkkel som av og til blir utdelt til betrakteren. Sjøl har jeg valgt å gi en slags universalnøkkel, idet jeg har kalt bildet: "STAMMERS MØTE". Så er det også på et møtested at bildet har fått sin plass. Her treffes flere hundre elever og lærere fra ulike faglinjer i en jevn strøm i løpet av dagen - i løpet av uker, måneder og år. Her møtes både stammer og enkeltmennesker.

På personalrommet har vi et mindre, innrammet verk av Oddvar Løkse, Reisefølge, 1983, koldnålstrykk på papir, 103x62 cm. Koldnålstrykk er et ukjent begrep for de fleste av oss, her kan du se hvordan det foregår.

Oddvar Løkse (1944-) er oppvokst i Harstad. Han markerte seg første gang som grafiker på Høstutstillingen i 1972, og i 1974 hadde han sin første separatutstilling med koldnålsraderinger.

Klikk for stort bilde