Samisk kulturuke på Bodin

Identitet og kulturelt mangfold er en viktig verdi i skolen. Denne uka har vi feiret samisk kulturuke, og det har vært et av årets høydepunkt.

Det har myldret av aktivitet på skolen: Vi har hatt besøk av bandet Isak og mange dyktige foredragsholdere, og "Samiske veivisere".

Samiske veivisere er ungdommer som reiser rundt i Norge og holder foredrag om samer og samisk kultur. Veiviserne studerer Samisk kultur- og samfunnskunnskap ved Samisk høgskole i Kautokeino, og arbeidet som veiviser er del av utdanningen deres.

Overordnet del av læreplan synliggjør hvor viktig det er at elever får innsikt i vår historie og kultur, for å utvikle identitet og skape tilhørighet til samfunnet. Den samiske kulturarven vår er en viktig del av kulturarven i Norge. I løpet av uka har både elever og ansatte deltatt i mange og varierte aktiviteter. I kantina har det vært samisk på menyen, og det samiske flagget har pryda flaggstanga.

Elever fra studieforberedende, elektro og idrettsfag har vært på foredrag med Samiske Veivisere som har gitt elevene dypene innsikt i moderne samisk samfunn, samisk historie og samfunnspolitikk.

På onsdag rigget vi gata om til konserthus, og bandet Isak fylte skolen med energi. Konserten ble et stort høydepunkt både for elever og ansatte. For mange var dette den første konsertopplevelsen på to år! Både bandet, elevene og de ansatte var veldig fornøyde. NRK Nordland kom også innom. Her kan du se nyhetssaken og her kan du høre radioinnslaget .

I samfunnskunnskap hadde elevene et undervisningsopplegg hvor vi hentet inn ekspertiser på ulike fagfelt. Elevene har fått innsikt i den samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Mangfold og variasjon i samisk kultur og samfunnsliv har også vært et viktig tema, og historier om diskriminering i dag har tydeliggjort hvor viktig det er at vi stadig tilegner oss kunnskap og er nysgjerrige.

Klikk for stort bilde

Tusen takk til alle som har bidratt.

På Søndag er det Samenes nasjonaldag:

Læhkoeh biejjine!

Vuorbbe biejvijn!