Målet med Nordlandsmodellen til Nordland fylkeskommune er enkel: Vi ønsker at alle som starter videregående opplæring skal fullføre og bestå. På Bodin videregående skole har vi vår egen Bodin-modell, som hjelper oss å sørge for at hver elev ikke bare fullfører skolen, men også oppnår de beste resultatene de kan. Når vi følger opp elevene, bruker vi IKO-modellen, som betyr at vi finner ut hva hver elev trenger, ser nærmere på hvordan vi kan hjelpe, og sørger for å gi dem den støtten de trenger underveis. IKO står for identifisering, kartlegging og oppfølging.
SiDE er et digitalt verktøy der faglærere, kontaktlærer, avdelingsleder og elev- og lærlingetjenesten kan samhandle, dele og lagre oppfølgingsinformasjon på en sikker og lovlig måte. Det finnes en side per elev, der det kan lagres informasjon om oppfølging, tilrettelegging, kartleggingsresultater, tiltak og relevante notater. Elev og foresatte har ikke tilgang til systemet, men kan be om innsyn. Tilganger er rollestyrt, og lærere har bare tilgang til de klassene og elevene de har ansvar for.
SiDE er utviklet ved Bodin videregående skole og som vi er stolte av. Det tas nå i bruk i alle de videregående skolene i Nordland. Sammen med IKO-modellen gjør det at skolen har gode muligheter for tett oppfølging og tilpasning til elever som trenger det, inkludert elever med dysleksi.