Bodin-elever på Framtidsmøte med kronprinsparets fond

Emma, Vilde, Aksel og Johannes - Klikk for stort bildeDelegasjonen fra Bodin på tur på Ringerike. I bakgrunnen tåke der det egentlig er kjempefin utsikt. Fra venstre: Emma, Vilde, Aksel og Johannes. Johannes Johnsen Novik

Fire Bodin-elever representerte ungdom i Nordland på Framtidsmøtet 2022. Tema for årets møte var psykisk helse, og resultatet var ti ønsker fra norsk ungdom til beslutningstakere i samfunn og næringsliv i Norge.

Emma-Katrin Vanderloock Kleven, Johannes Johnsen Novik, Vilde Mikalsen og Aksel Nikolai Steinsvold Myrvoll var de eneste deltakerne fra Nordland. De ble spurt om å delta blant annet på bakgrunn av sitt engasjement og sin aktive deltakelse i elevrådet.

Framtidsmøtet er et årlig arrangement i form av en slags tenketank for norske ungdommer. I år deltok 46 ungdommer mellom 15 og 20 år.

Møtet fant sted på Kleivstua i Ringerike. Hver deltaker fikk tildelt en makker og en arbeidsgruppe ved ankomst. Gruppene jobbet med ulike caser, og gjennom disse diskuterte de fram problemstillinger og forslag til tiltak som fremmer god psykisk helse.

Resultatet fra gruppenes arbeid ble sammenfattet i ti ønsker som ble presentert for blant andre leder i KS, leder i DNB og ikke minst kronprinsen selv. Ønskene blir tatt med videre inn i arbeidet mot ungt utenforskap i KS Partnerskap for radikal innovasjon.

Les mer om Framtidsmøtet 2022 og se ungdommens 10 ønsker på nettsiden til Kronprinsparets fond