Bli med på å forme fremtidens Norge
Norge har seks ganger så mye hav som land, og over 70% av jordens overflate er dekket av hav. Hvor tror du fremtidens jobber er? VG2 Maritime fag er et godt utgangspunkt for en videre jobb i maritim næring, som matros, styrmann, overstyrmann, kaptein, Skipsmotormekaniker, maskinist og maskinsjef.
Matros - en allsidig rolle
Som matros er du fagarbeideren i dekksavdelingen, og har en allsidig arbeidsdag med mange ulike oppgaver. Du jobber med alt fra vedlikehold, lasting og lossing, til vakttjeneste og rutiner ved skipets ankomst og avgang. Som matros bør du like varierte arbeidsoppgaver, og gjerne ha en sterk praktisk sans. Du må være effektiv, nøyaktig og glad i å samarbeide. Du kommer til å være på sjøen lang tid av gangen, og du må være forberedt på å jobbe turnus.
Krav
For å bli matros må du ha godkjent helseattest fra en sjømannslege. Du trenger også et rent rulleblad for å få visum til andre land.
Fremtidens matros
Sjøfart er en av Norges største næringer, og matrosen har derfor en svært viktig rolle. Som matros er utviklingsmulighetene mange. Du kan for eksempel gå videre til å bli arbeidsleder eller kranfører, eller videreutdanne deg til dekksoffiser
Skipsmotormekaniker
Som motormann vil du vedlikeholde og reparere skipets motorer og andre mekaniske deler. Du må være nøyaktig og glad i å jobbe både alene og sammen med andre. En Skipsmotormekaniker må følge mange sikkerhetskrav og regler, så det er viktig at du er ansvarsbevisst. Det er viktig at du takler stress og håndterer utfordringer.
Krav
For å bli motormann må du ha godkjent helseattest fra en sjømannslege. I tillegg må du ha et rent rulleblad for å få visum til andre land.
Fremtidens Skipsmotormekaniker
Fremtidens Skipsmotormekaniker vil få brynt seg på ny teknologi. Sjøfartsnæringen utvikler seg svært raskt på teknologifronten. Som eksempel vil mange skip i fremtiden ikke gå på diesel, men ha alternative fremdriftssystemer. Som Skipsmotormekaniker står veien åpen hvis du etter hvert vil videreutdanne deg til maskinoffiser.