Huskeliste før sommerferien

Gullapp med liste over alt som skal gjøres - Klikk for stort bilde Magnhild Johansen

Mye skal gjøres før vi kan ønske hverandre god sommer!

Bøker

Husk å levere lærebøker før du tar ferie. Bøker du ønsker å beholde over sommeren må fornyes, ta kontakt med biblioteket. Dette gjelder også lærebøker som skal brukes neste år.

Materiale som ikke fornyes eller leveres blir purret og etter hvert sendt regning på. Det koster 500,- pr bok. Her kan du lese mer om hva du må gjøre hvis du har fått regning.

Biblioteket vil være åpent mye av sommerferien. Ta gjerne kontakt eller kom innom i løpet av sommeren. Ubetjent periode: 11. juli til 10. august.

Bokskap

Alle bokskap må tømmes og hengelås må fjernes før sommerferien. Etter skoleslutt klippes alle gjenværende låser og eventuelt skap-innhold du ikke har tatt med deg blir kastet. Skapene blir deretter vasket og gjort klart til nytt skoleår. Selv om du skal gå på Bodin også neste år kan du ikke beholde skapet over ferien.

Busskort

Har du rett til skoleskyss? Ta vare på busskortet ditt! Hvis du roter det bort i løpet av ferien koster det kr. 100,- for et nytt.

Klagefrister

Du har rett til å klage på standpunktkarakter og eksamenskarakter i henhold til Opplæringsloven.
Klagefristen på karaktersetting er 10 dager regnet fra den dagen karakteren er offentliggjort på VIS. Klagen skal være skriftlig og leveres til den skolen der du tok eksamen eller fikk standpunktkarakteren. Her kan du lese mer om hvilke karakterer du kan klage på og hvordan du skal gjøre det.

Sjekk at skolen har din rette postadresse

Flyttet eller byttet navn i løpet av skoleåret? Vitnemål og kompetansebevis sendes i posten (vitnemål lastes også opp i nasjonal vitnemålsdatabase). Sørg for at de blir blir skrevet ut med rett navn og sendt til din rette adresse ved å sjekke hva som står om deg på VIS, og melde eventuelle endringer til bodin-post@vgs.nfk.no
Husk at ditt vitnemål er et verdipapir.

Avgangselev? Gå igjennom din OneDrive

Du som er avgangselev vil miste tilgangen til skolens OneDrive i løpet av sommerferien. Ta vare på eventuelle filer du vil beholde ved å lagre dem et annet sted, f.eks. på minnepenn, ekstern harddisk, på PCen din eller i din private skylagring hvis du har (Google Disk, OneDrive, Dropbox, Apple iCloud eller lignende).

Avgangselever vil også miste tilgang til Office-pakken (Word, Excel, Powerpoint, Teams, OneNote osv.). Hvis du skal videre på universitet eller høyskole vil du i de fleste tilfeller få tilgang til office-programmene via dem. Hvis du skal ut i lære eller annen jobb er det ikke sikkert at du får lisens via arbeidsgiver. Du kan sikre deg ved å laste ned gratisprogrammer for for skriving/regning/presentasjon, for eksempel LibreOffice eller OpenOffice. Disse kan du laste ned på ninite.com Slik gjør du: Sett hake på de valgene du vil ha, klikk nederst på "Get Your Ninite" og kjør deretter installasjonsverktøyet som er lastet ned. Resten går automatisk.

Rydde

Klassene må huske å rydde klasserommene før ferien. Og kanskje du skulle tatt en kikk i gjenglemt-kassen ved informasjonen i 1. etasje?

Husk også at du må bekrefte at du vil ha skoleplassen når du får tilbud om plass.